Transacties met fouten corrigeren (SO) Transacties met fouten corrigeren (SO)

Transacties met fouten corrigeren (SO)

De omschrijving van de Discimusfouten vind je  terug via het menu ‘Discimus’ – ‘Inschrijvingen’ - 'Transacties met fouten'. Hieronder een paar veel voorkomende fouten.

a) Transactie geblokkeerd door transactie op lager niveau

Deze transactie wordt terug in de wachtrij gezet als de fout op een bovenliggend niveau wordt opgelost. Meestal staat die bovenliggende fout eveneens in de foutenlijst (bv. nog geen stamnummer/

levensbeschouwing toegekend waardoor leerling nog niet als persoon geregistreerd is in Discimus).

In zeldzame gevallen komt het voor dat er geen bovenliggende fouten zijn. In dat geval moet je  de inschrijvings- en/of persoonsgegevens opnieuw in wacht zetten door te klikken op 'vernieuw foutenlijst'.

 

b) Begindatum mag niet voor de begindatum van de inschrijving in school liggen

Deze fout kan je oplossen door het 'inschrijvingsmoment' te wijzigen op het tabblad 'Personalia' onder menu 'Leerlingen' - 'Consulteren'. Het is voldoende het uur te wijzigen met 1 seconde:

mceclip0.png

Vervolgens zou de inschrijving opnieuw in de wachtrij moeten staan via menu 'Discimus' - 'Inschrijvingen' - 'Transacties in wachtrij'.

Indien dit niet het geval is, kan je zelf de inschrijving nogmaals in de wacht zetten via 'alle foutieve transacties terug in wacht zetten'.

 

c) Object reference not set to an instance of an object

Zie punt b om deze fout op te lossen.

 

d) Overlappende inschrijving

Zie punt b om deze fout op te lossen.

 

e) Foutieve AanleidingUitschrijving code

Eerst controleer je  of de velden ‘Initiatief’ en ‘Na uitschrijving’ zijn ingevuld. Is dat het geval, dan kan je  deze fout oplossen door op de foutomschrijving te klikken; je  krijg dan het tabblad ‘Inschrijving’ te zien. Hier klik je  bovenaan op dit icoontje:

 

f) Vestigingsplaats niet bekend of onjuist

Deze fout kan je oplossen door via onderstaand icoontje het bericht terug in wacht te zetten vanuit menu ‘Transacties in wachtrij’:

 

g) Taalvak2deTaal code moet verschillend zijn van OnderwijsTaal

Deze fout kan opgelost worden door volgende stappen te doorlopen:

1. Via 'Organisatie' – 'Afdeling' – tabblad 'Afdelingsjaren' selecteer je  de administratieve groep en klik je  op de knop wijzigen. Vervolgens duid je de 'Tweede taal' aan. 

2. Op het tabblad 'Inschrijving' (menu 'Leerlingen' - 'Consulteren') moet bij de leerling met de Discimusfout het veld ‘Taalkeuze’ gelijk zijn aan de keuze die je  ingebracht heeft bij menu ‘Organisatie' – 'Afdeling’.

Vervolgens zal automatisch de taalkeuze van de leerling in de wachtrij van Discimus verschijnen.

h) Foutieve levensbeschouwelijkevak code

Je krijgt deze foutmelding omdat het veld 'Levensbeschouwing' op het inschrijvingstabblad (menu 'Leerlingen' - 'Consulteren') niet is ingevuld. Van zodra je  dit veld invult, zal de melding verdwijnen.



i) An error occurred during the activation of a particular registration. 

Je kan dit oplossen door de transacties terug in wacht te zetten vanuit menu 'Discimus' - 'Inschrijvingen' - 'Transacties in wachtrij':

mceclip0.png