Transacties met fouten corrigeren (BO) Transacties met fouten corrigeren (BO)

Transacties met fouten corrigeren (BO)

De omschrijving van de Discimusfouten vind je terug via het menu ‘Discimus’ – ‘Inschrijvingen’ - 'Transacties met fouten'. Hieronder vind je een paar veel voorkomende fouten. 

a) Transactie geblokkeerd door transactie op lager niveau

Deze transactie wordt terug in de wachtrij gezet als de fout op een bovenliggend niveau wordt opgelost. Meestal vind je die bovenliggende fout eveneens in de foutenlijst terug (bv.nog geen stamnummer / levensbeschouwing toegekend, waardoor leerling nog niet als persoon geregistreerd is in Discimus).

In zeldzame gevallen komt het voor dat er geen bovenliggende fouten zijn.

mceclip0.png

Deze fout kan je oplossen door het "inschrijvingsmoment" te wijzigen op het tabblad 'Personalia' via menu 'Leerlingen' - 'Consulteren'. Het is voldoende het tijdstip te wijzigen met 1 seconde:

Vervolgens zou de inschrijving opnieuw in de wachtrij moeten staan via menu 'Discimus' - 'Inschrijvingen' - 'Transacties in wachtrij'.

Indien dit niet het geval is, kan je zelf de inschrijving nogmaals in de wacht zetten via 'alle foutieve transacties terug in wacht zetten'.

 

b) Object reference not set to an instance of an object

 

Deze fout kan je oplossen door het "inschrijvingsmoment" te wijzigen op het tabblad 'Personalia' via menu 'Leerlingen' - 'Consulteren'. Het is voldoende het tijdstip te wijzigen met 1 seconde:

 

c) Foutieve AanleidingUitschrijving code

Eerst controleer je of de velden ‘Initiatief’ en ‘Na uitschrijving’ zijn ingevuld. Is dat het geval, dan kan je deze fout oplossen door op de foutomschrijving te klikken; je krijgt dan het tabblad ‘Inschrijving’ te zien. Hier klik je bovenaan op dit icoontje:

d) Vestigingsplaats niet bekend of onjuist

Deze fout kun je eventueel oplossen door via onderstaand icoontje het bericht terug in wacht te zetten vanuit menu ‘Transacties in wachtrij’:

Komt dezelfde fout terug, dan moet je contact opnemen met uw schoolbeheerteam.

e) Taalvak2deTaal code moet verschillend zijn van OnderwijsTaal

Deze fout kan opgelost worden door volgende stappen te doorlopen:

1. Via 'Organisatie' – 'Afdeling' – tabblad 'Afdelingsjaren' selecteer je de administratieve groep en klik je op de knop wijzigen. Vervolgens duid je de "tweede taal" aan. 

2. Op het tabblad 'Inschrijving' (menu 'Leerlingen' - 'Consulteren') moet bij de leerling met de Discimusfout het veld ‘Taalkeuze’ gelijk zijn aan de keuze die je ingebracht hebt bij ‘Organisatie' – 'Afdeling’.

Vervolgens zal automatisch de taalkeuze van de leerling in de wachtrij van Discimus verschijnen.


f) Foutieve levensbeschouwlijkevak code

Je krijgt deze foutmelding omdat het veld 'Levensbeschouwing' op het inschrijvingstabblad (menu 'Leerlingen' - 'Consulteren') niet is ingevuld. Van zodra je dit veld invult, zal de melding verdwijnen.