Stappenplan:  Voorbereiding voor e-mailberichten Stappenplan:  Voorbereiding voor e-mailberichten

Stappenplan: Voorbereiding voor e-mailberichten

Vooraleer u een bericht kan versturen met iSchoolcommunicatie moet u uiteraard eerst alle e-mailgegevens van uw leerlingen of cursisten klaarzetten. Via onderstaande stappen kan u deze e-mailadressen in groep activeren en u kan ook de nodige contactengroepen aanmaken.


Stap 1: E-mailadressen aanpassen/activeren

Via het tabblad iSchoolcommunicatie > School > Aanpassen in serie op E-mailniveau

  • Selecteer de klas/cursus of kies voor Alle klassen/cursussen (onderaan de selectielijst).
  • Vink bovenaan SC (=SchoolCommunicatie) aan en vink degenen af die geen e-mail wensen.
  • Deze gegevens bewaart u door op het groene vinkje bovenaan te klikken.

mceclip0.png

 

Stap 2: Maak de nodige contactengroepen aan

Dit is een vrijblijvende optie. Dit zijn extra groepen of mailinglists die los van de klassen en subgroepen staan die u al in Informat heeft ingesteld. U kan zelf contactengroepen aanmaken via het tabblad Organisatie > Contactengroep. U klikt op het plusje om een nieuwe groep aan te maken en vervolgens op inschrijven.

mceclip1.png

U kan de contactengroep ook aanvullen via Organisatie > Klas > Inschrijven. Hieronder vindt u een voorbeeld: Klassen 5L en 6L gaan op bosklassen.

mceclip2.png

3 Leerlingen uit klas 5L en 6L gaan niet mee. Elk bericht dat u aan de contactengroep ‘bosklassen’ stuurt zal enkel aan die leerlingen gestuurd worden die meegaan op bosklassen.

 

Stap 3: Maak de nodige categorieën aan

Dit is een verplichte stap. Met categorieën bedoelen we de mappenstructuur om de mails/sms'jes te bewaren voor wie ze bedoeld zijn.

Voorbeeld: U maakt een mail op t.a.v. de ouders. Dit schrijft u weg onder de map ‘ouders’. Zo kan u de mails/sms'jes op een later tijdstip eenvoudig terugvinden en uw berichten worden in die categorie bewaard die u heeft aangeduid.