Vooraleer je een bericht kan versturen met iSchoolcommunicatie moet je eerst alle e-mailgegevens van de leerlingen klaarzetten. Via onderstaande stappen kan je deze e-mailadressen in groep activeren en kan je de nodige contactengroepen aanmaken.
Stap 1: E-mailadressen aanpassen/activeren
Via het menu School > Aanpassingen in serie > Op E-mailniveau
- Selecteer de klas;
- Vink bovenaan SC (=SchoolCommunicatie) aan en vink degenen af die geen e-mail wensen;
- Wijzig e-mailadressen waar nodig;
- Deze gegevens bewaar je door op het groene vinkje bovenaan te klikken.
Wens je een e-mailadres toe te voegen bij een leerling, dan gebeurt dit individueel per leerling via Leerlingen > Consulteren vanop het tabblad 'E-mail'.
Stap 2: Maak de nodige contactengroepen aan
Dit is een vrijblijvende optie. Dit zijn extra groepen of mailinglists die los van de klassen en subgroepen staan die je al in iBasis/iLeerlingen hebt ingesteld. Je kan zelf contactengroepen aanmaken via het tabblad Organisatie > Contactengroepen in iSchoolcommunicatie. Je klikt op het plusje om een nieuwe groep aan te maken en vervolgens op inschrijven om leden te koppelen aan de groep.
Je kan de contactengroep ook aanvullen via Organisatie > Klassen. Je selecteert de klas en gaat naar 'Inschrijven'. Hieronder vind je een voorbeeld: Klassen 5L en 6L gaan op bosklassen.
3 Leerlingen uit klas 5L en 6L gaan niet mee. Elk bericht dat je aan de contactengroep ‘bosklassen’ stuurt zal enkel aan die leerlingen gestuurd worden die meegaan op bosklassen.
Stap 3: Maak de nodige categorieën aan
Dit is een verplichte stap. Met categorieën bedoelen we de mappenstructuur om de mails/sms'jes te bewaren voor wie ze bedoeld zijn. Deze maak je aan via Berichten > Categorieën met het plusteken.
Voorbeeld: Je maakt een mail op t.a.v. de ouders. Dit schrijf je weg onder de map ‘ouders’. Zo kan je de mails/sms'jes op een later tijdstip eenvoudig terugvinden en jouw berichten worden in die categorie bewaard die je hebt aangeduid.