Vooraleer je een bericht kan versturen met iSchoolcommunicatie moet je eerst alle e-mailgegevens van de leerlingen klaarzetten. Via onderstaande stappen kan je deze e-mailadressen in groep activeren en je kan ook de nodige contactengroepen aanmaken.
Stap 1: E-mailadressen aanpassen/activeren
Via het menu School > Aanpassen in serie op E-mailniveau
- Selecteer de klas/cursus of kies voor Alle klassen/cursussen (onderaan de selectielijst);
- Vink bovenaan SC (=SchoolCommunicatie) aan en vink degenen af die geen e-mail wensen;
- Deze gegevens bewaar je door op het groene vinkje bovenaan te klikken.
Stap 2: Maak de nodige contactengroepen aan
Dit is een vrijblijvende optie. Dit zijn extra groepen of mailinglists die los van de klassen en subgroepen staan die je al in iBasis/iLeerlingen hebt ingesteld. Je kan zelf contactengroepen aanmaken via het tabblad Organisatie > Contactengroepen. Je klikt op het plusje om een nieuwe groep aan te maken en vervolgens op inschrijven om leden te koppelen aan de groep.
Je kan de contactengroep ook aanvullen via Organisatie > Klassen. Je selecteert de klas en gaat naar 'Inschrijven'. Hieronder vind je een voorbeeld: Klassen 5L en 6L gaan op bosklassen.
3 Leerlingen uit klas 5L en 6L gaan niet mee. Elk bericht dat je aan de contactengroep ‘bosklassen’ stuurt zal enkel aan die leerlingen gestuurd worden die meegaan op bosklassen.
Stap 3: Maak de nodige categorieën aan
Dit is een verplichte stap. Met categorieën bedoelen we de mappenstructuur om de mails/sms'jes te bewaren voor wie ze bedoeld zijn. Deze maak je aan via Berichten > Categorieën met het plusteken.
Voorbeeld: Je maakt een mail op t.a.v. de ouders. Dit schrijf je weg onder de map ‘ouders’. Zo kan je de mails/sms'jes op een later tijdstip eenvoudig terugvinden en jouw berichten worden in die categorie bewaard die je hebt aangeduid.