1. Een afwezigheidsperiode ingeven
Afwezigheden worden voor een leerling per dagdeel geregistreerd. Als een leerling voor een langere periode afwezig is, dan kan je een afwezigheidsperiode ingeven voor de dag/dagen waarop deze leerling afwezig is.
In dit stappenplan tonen we hoe je een nieuwe afwezigheidsperiode voor een leerling ingeeft. Daarvoor ga je als volgt te werk:
1. Klik op het kalender-symbool van de leerling in de kolom Afwezigheden:
Het scherm voor periode-ingave verschijnt:
2. Kies startdatum/einddatum van de periode in de linker/rechter kalender.
Opmerking: Pas indien nodig het dagdeel van de start- en/of einddatum aan (voormiddag/
namiddag).
3. Kies de afwezigheidscode en geef eventueel een opmerking in.
4. Klik op 'Bevestig' om te sluiten.
De afwezigheidscode verschijnt in de invoervelden van de betrokken dagen en een melding bevestigt dat de aanpassingen werden bewaard:
De invoervelden van de betrokken dagen worden nu paars. De afwezigheidscodes op de betrokken dagen kunnen niet meer per individueel dagdeel worden gewijzigd. Daarvoor moet u terug de periode-ingave gebruiken.
Noot: Wanneer de lijst wordt bevestigd (slotje), worden de invoervelden van afwezigheidsperiodes ook groen.
2. Een afwezigheidsperiode wijzigen
Een paarse afwezigheidscode geeft aan dat deze code via een afwezigheidsperiode is ingevoerd. De code kan enkel via het scherm voor periode-ingave gewijzigd worden.
Noot: Afwezigheidsperiodes kunnen elkaar niet overlappen en kunnen niet opgesplitst worden. Eerst moet je de bestaande periode aanpassen om daarna een nieuwe toe te voegen.
Ga als volgt te werk om een code aan te passen die via een afwezigheidsperiode is ingevoerd:
1. Klik op het kalender-symbool van de leerling in de kolom “Afwezigheden”.
Vervolgens verschijnt het scherm voor periode-ingave:
2. Open de periodelijst bovenaan en selecteer de afwezigheidsperiode die je wil aanpassen. De eigenschappen van de periode worden geladen:
3. Pas de eigenschappen van de afwezigheid aan (start- en/of einddatum, afwezigheidscode, keuzevelden, opmerking).
4. Klik op 'Bevestig' om te bewaren. De afwezigheidsperiode wordt aangepast en een melding bevestigt dat de wijziging werd bewaard.
3. Een afwezigheidsperiode verwijderen
Om een afwezigheidsperiode te verwijderen, ga je als volgt te werk:
1. Klik op het vuilnisbak-symbool naast de betrokken periode in het periode-ingave scherm:
De afwezigheidsperiode wordt verwijderd en een melding bevestigt dat de wijziging werd bewaard.
2. Sluit het venster via “x” rechtsboven of klik op 'Annuleer'.
Artikelen in deze sectie
- Stappenplan: Afwezigheden registreren
- Stappenplan: Afwezigheden registreren voor periode
- Stappenplan: Beschikbare afwezigheidscodes aanpassen in A&R
- Code Z in A&R
- Kunnen er nog registraties gewijzigd worden eens ze opgehaald werden naar de rekeningenmodule?
- Officiële afwezigheidscodes – Schema voor leerkrachten (BO)
- Overzichtslijst code onbekend
- Problemen bij afwezigheden registreren
- Registreren van afwezigheden in A&R - instructievideo
- Sterretje bij naam van een leerling