Alle doorboekingen naar Exact komen in een wachtrij terecht. De duurtijd om de doorboeking te verwerken is dan ook afhankelijk van hoe gevuld de wachtrij is op het moment dat u de doorboeking uitvoert.
Via het Overzicht boekingen kunt u de status van de doorboeking opvolgen. Dit zijn de verschillende statussen die u hier kunt te zien krijgen:
-
Nieuw
De rekening is nieuw aangemaakt en nog niet doorgeboekt.
-
Bezig/Bezig.
De doorboeking zit in de wachtrij. Wij raden u bij deze statussen steeds aan om 24u te wachten, aangezien de rekeningen binnen deze tijdspanne moeten doorgeboekt zijn naar Exact. Is dat niet zo, dan neemt u best telefonisch contact op met de helpdesk.
-
Voltooid
De rekening/creditnota is succesvol doorgeboekt naar Exact.
-
Fataal
Deze status is meestal het gevolg van een onderbreking van de verbinding met de server/het net. Het systeem zal hier sowieso zelf binnen de eerstvolgende 24u nieuwe pogingen ondernemen om de doorboeking alsnog te doen slagen.
Indien u merkt dat de status na 24u nog steeds op 'fataal' staat, controleert u best of de rekening in Exact zichtbaar is. Als dat zo is, verwijdert u die daar en neemt u daarna contact op met de Informat helpdesk.
-
Mislukt
De doorboeking is niet geslaagd. In de kolom reden wordt in dit geval aangegeven waarom die niet geslaagd is. In het artikel Correcties bij een status 'mislukt' kunt u nalezen welke correctie u bij welke melding dient uit te voeren. Daarna kunt u de rekening opnieuw doorboeken vanuit het boekingsoverzicht door die aan te vinken en op 'Selectie doorboeken te klikken':