Alle doorboekingen naar Exact komen in een wachtrij terecht. De duurtijd om de doorboeking te verwerken is dan ook afhankelijk van hoe gevuld de wachtrij is op het moment dat je de doorboeking uitvoert.
Via het 'Overzicht boekingen' kun je de status van de doorboeking opvolgen. Dit zijn de verschillende statussen die je hier kunt te zien krijgen:
-
Nieuw
De rekening is nieuw aangemaakt en nog niet doorgeboekt.
-
Bezig
De doorboeking zit in de wachtrij. Wij raden je bij deze status steeds aan om 24u te wachten, aangezien de rekeningen binnen deze tijdspanne moeten doorgeboekt zijn naar Exact. Is dat niet zo, dan neem best telefonisch contact op met de helpdesk.
-
Voltooid
De rekening/creditnota is succesvol doorgeboekt naar Exact.
-
Fataal
Deze status is meestal het gevolg van een onderbreking van de verbinding met de server/het net. Het systeem zal hier sowieso zelf binnen de eerstvolgende 24u nieuwe pogingen ondernemen om de doorboeking alsnog te doen slagen.
Indien je merkt dat de status na 24u nog steeds op 'fataal' staat, controleer je best of de rekening in Exact zichtbaar is. Als dat zo is, verwijder je die daar en neem je daarna contact op met de Informat helpdesk.
-
Mislukt
De doorboeking is niet geslaagd. In de kolom reden wordt in dit geval aangegeven waarom die niet geslaagd is. In het artikel Correcties bij een status 'mislukt' kun je nalezen welke correctie je bij welke melding dient uit te voeren. Daarna kun je de rekening opnieuw doorboeken vanuit het boekingsoverzicht door die aan te vinken en op 'Selectie doorboeken te klikken':