Account aanmaken voor een nieuwe gebruiker Account aanmaken voor een nieuwe gebruiker

Account aanmaken voor een nieuwe gebruiker

Om te kunnen werken in Informat is een account nodig. Dit moet aangemaakt worden in iGebruikersbeheer door de beheerder. 

Aan elk account moet een persoon (en rijksregister) gekoppeld worden.

We onderscheiden 2 situatie: 

  1. de nieuwe gebruiker is een personeelslid
  2. de nieuwe gebruiker is een extern persoon

 

1. Persoon is ook personeelslid

Hiermee wordt bedoeld dat de persoon als personeelslid is toegevoegd in de applicatie iPersoneel.

Hiervoor kan je volgend stappenplan volgen:  Nieuwe personeelsleden toevoegen

 

2. Persoon is een extern persoon

Hier gaat het bijvoorbeeld om een CLB-medewerker.

Deze persoon kan toegevoegd worden in iGebruikersbeheer via "Beheren van > Contactpersonen".

Om een nieuw persoon toe te voegen, klikt u op het plusteken. U vult de personalia en eventueel andere gegevens in en bewaart dit met het groene vinkje.

 

Account/gebruikersnaam aanmaken:

Zodra dit gebeurd is, kunt u het account aanmaken via "Beheren van > Gebruikers".

De gebruikersnaam (en alias) zijn vrij te kiezen (best naar analogie met de andere gebruikersnamen).

Bij "Persoon" kan u nu op zoek gaan naar de persoon die u net toevoegde, hetzij via iPersoneel, hetzij via de contactpersonen in iGebruikersbeheer zelf.

Nu moet dit account nog rechten toegekend krijgen, meer uitleg krijgt u hier onder andere over in volgend instructiefilmpje: Rechtenbeheer administratieve modules