- Controleer eerst de accounts binnen het gebruikersbeheer. Dat bespaart u later heel wat tijd.
- Via het menu-item ‘Afdrukken-Gebruikers in groepen’ in het gebruikersbeheer vraagt u volgende lijst op: gebruikers zonder RRNR.
- U vult het RRNR aan. Dit stappenplan helpt u daarbij.
- Wat indien een gebruiker geen RRNR maar enkel een BIS nummer heeft? Niet-Belgen beschikken niet over een rijksregisternummer. Niet-Belgen die in België werken kregen een BIS-nummer van de overheid. Voor deze gebruikers geeft u het BIS-nummer in. Indien deze gebruikers zich nog nooit hebben aangemeld bij de Vlaamse Overheid zullen zij de procedure van de Vlaamse Overheid moeten volgen om hun digitale sleutel te activeren. Als deze gebruikers ondersteuning nodig hebben, kan u hen volgende link bezorgen: https://www.vlaanderen.be/aanmelden-bij-de-overheid-mijn-digitale-sleutels/digitale-sleutels-voor-niet-belgen
- Dit geldt zowel voor alle gebruikers van de modules voor leerlingen- en personeelsadministratie maar ook voor de gebruikers van iRekeningen en iRegistratie. Als u beheerder bent van de financiële modules dan gaat u op dezelfde manier te werk. Ook hier moet het rijksregisternummer via iGebruikersbeheer aangevuld worden (en niet via het beheer in iRekeningen/iRegistratie). De gebruikers die enkel rechten hebben op de financiële modules vindt u ook in iGebruikersbeheer terug.
- Gebruikt u onze webservices en heeft u daarvoor een gebruikersnaam aangemaakt, dan is er geen RRNR nodig. Om hierin een onderscheid te maken wijzigt u de gebruikersnaam van dit account best naar ‘webservices@....’. Zo is dat vlot herkenbaar.
Ook voor externe contactpersonen, zoals bv. CLB-medewerkers, moet de gebruikersnaam voortaan aan het rijksregisternummer gekoppeld worden. Dit doet u binnen het gebruikersbeheer, via de rubriek Beheren van contactpersonen. Daar voegt u de externe contactpersoon toe, zodat deze 'persoon' zal aangeboden worden als u deze aan de gebruikersnaam wil koppelen.
Artikelen in deze sectie
- Tips voor beheerders bij de activatie van tweestapsverificatie
- Voor welke applicaties wordt tweestapsverificatie verplicht en voor welke niet?
- Een gebruiker heeft geen RRNR maar enkel een BIS nummer
- Inloggen via tweestapsverificatie resetten
- Het lukt niet om aan te melden via tweestapsverificatie
- Tweestapsverificatie: Welke mogelijkheden worden er aangeboden?
- Instructiefilm: 2FA inloggen via gebruikersnaam
- Wat doet de knop 'Vertrouw deze computer voor 14 dagen'?
- Wat gebeurt er wanneer een gebruikersnaam geen rijksregisternummer heeft?
- Een rijksregisternummer koppelen aan een persoon / gebruikersnaam