De status 'tijdelijk uitgeschakeld' zoals deze in de vorige versie van Gebruikersbeheer bestond kon, omwille van security redenen, niet worden overgenomen. Wanneer een account de status 'tijdelijk uitgeschakeld' kreeg dan werd deze na x aantal tijd automatisch opnieuw geactiveerd. In Gebruikersbeheer2.0 kan een niet actieve account enkel door een beheerder opnieuw actief geplaatst worden. In dat opzicht is het mogelijk dat je als beheerder de indruk hebt dat je vaker accounts opnieuw moet activeren in vergelijking met vroeger.
Een account krijgt de status niet-actief als er zes keer met een foutieve gebruikersnaam/paswoord ingelogd werd. Van zodra er één succesvolle inlogpoging geweest is dan worden de foutieve pogingen gereset.
Volgende tips kunnen we je ook meegeven:
- Raad de collega's aan om regelmatig de tijdelijke internetbestanden te wissen. Een (foutief) paswoord kan vaak door middel van cookies bewaard worden in browsers waardoor je veronderstelt met een correct paswoord in te loggen maar in de praktijk is niet steeds zo is.
- Wanneer je, via de knop paswoord vergeten, een nieuw paswoord aanvraagt dan houdt dit in dat het vorige paswoord met onmiddellijke ingang gedeactiveerd werd. Stel dat een gebruiker om een bepaalde reden de mail met het nieuw paswoord niet ontvangt en zijn oude paswoord opnieuw weet dan zal deze niet meer werken.
- Wanneer je als beheerder de account opnieuw activeert is het misschien aan te raden om onmiddellijk ook een nieuw paswoord in te stellen. Aan de collega geef je mee om de tijdelijke internetbestanden voor de zekerheid te wissen alvorens in te loggen. Bij de eerste aanmeldpoging kan je hen meegeven om hun paswoord opnieuw aan te passen.
Artikelen in deze sectie
- e-learning Gebruikersbeheer 2.0
- Gebruikersbeheer 2.0: Instructiefilmpje gebruikers (20.03.2024)
- Gebruikersbeheer 2.0: Instructiefilmpje rechten toekennen, wijzigen of schrappen (20.03.2024)
- Gebruikersbeheer 2.0: Instructiefilmpje toekennen van rechten voor het registreren van afwezigheden (20.03.2024)
- Gebruikersbeheer 2.0: Gebruikers opzoeken
- Gebruikersbeheer 2.0: Rechten bij bestaande gebruikers controleren en/of wijzigen
- Gebruikersbeheer 2.0: Een gebruiker toevoegen / een nieuwe gebruikersnaam aanmaken
- Gebruikersbeheer 2.0: Rechten kopiëren/overnemen van een andere gebruiker
- Gebruikersbeheer 2.0: Rechten instellen/aanpassen voor meerdere gebruikers tegelijk
- Gebruikersbeheer 2.0: Als gebruiker met één account werken