Controleer eerst of de leerling niet voorkomt in de Discimusfoutenlijst (menu ‘Discimus’ – ‘Inschrijvingen’).
Je kunt zelf opzoeken welke leerlingen niet of ten onrechte geregistreerd werden in Discimus.
Hiervoor heb je meerdere opties;
1) Langs menu ‘Discimus’ – ‘Controle’ kan je per afdelingsjaar (= adm. groep) een overzicht opvragen van de verschillen tussen Informat en Discimus:
- leerlingen die niet (volledig) geregistreerd zijn in Discimus;
- leerlingen die ten onrechte geregistreerd zijn in Discimus (= niet geannuleerd);
- leerlingen met verschillen tussen Informat en Discimus;
- leerlingen waarvan de leerlingenkenmerken niet geregistreerd zijn in Discimus.
2) Langs menu ‘Discimus’ - ‘Inschrijvingen’ - ‘Raadpleeg overzicht’ kan je per afdelingsjaar (= adm. groep) een lijst opvragen van de in Discimus geregistreerde leerlingen. Die lijst kan geëxporteerd worden naar Excel of Word.
Controleer eerst of de leerling niet in de foutenlijst staat.
Staat de leerling niet in de foutenlijst, ga dan als volgt te werk:
STAP 1 Langs menu ‘Discimus’ – ‘Inschrijving’ – ‘Raadpleeg leerling’ controleren of dat effectief zo is.
Hiertoe selecteer je de leerling in de lijst, en klik je op het mannetje bij ‘Inschrijvingen’.
De gegevens worden opgehaald, zowel in Informat als Discimus.
Als er aan Discimuskant niets is ingevuld bij ‘Inschrijving school’ en/of ‘Inschrijving ADMGRP’, dan is er inderdaad iets loos.
STAP 2 Inschrijving(en) terug in de wacht zetten.
- Indien enkel ‘Inschrijving ADMGRP’ ontbreekt, dan moet enkel de inschrijving terug in wacht gezet worden door op tabblad ‘Inschrijving’ het veld ‘Vorige inschrijving’ te wijzigen – op te slaan – en dit veld meteen terug wijzigen in oorspronkelijke waarde – en terug opslaan.
- Ontbreekt ook de ‘Inschrijving school’, dan moet dit eerst terug in wacht gezet worden door op tabblad ‘Personalia’ het inschrijvingsmomentte wijzigen (seconden aanpassen is voldoende).
STAP 3 Controleren of de transacties effectief goed verwerkt zijn, want het gebeurt dat er een fout terugkeert van Brussel.
Voorbeelden van dergelijke fout:
of:
of:
In dat geval stuur je een e-mail naar ibasis@informat.be met vermelding van uw gebruikersnaam, instellingsnummer en een schermafdruk van de fout.
Artikelen in deze sectie
- Discimusfout zonder uitleg (Transactie geblokkeerd)
- Controle Toelating 1ste leerjaar
- Definitieve uitsluiting annuleren in Discimus (BO)
- Discimus - Inschrijvingen: de verschillende menu-items
- Discimusfout: Foutieve VerblijfsregelingBuitengewoon code
- Discimustransacties versneld doorsturen (BO)
- Doorgestuurd getuigschrift basisonderwijs annuleren
- Inschrijving leerling niet geregistreerd in Discimus
- Leerlingen zonder getuigschrift naar Discimus doorsturen
- Leerlingenkenmerken in Discimus registreren (BO)